Vores anbefaling – Mikroovn: Internettet vs. fysisk butik

Vi lever i dag i en verden, hvor det at købe over internettet er en normal ting. Der er mange ting, der med tiden er blevet nemmere, når der shoppes på nettet, uanset om det er tøj eller en mikrobølgeovn. I denne måneds anbefaling ser vi på om, hvorvidt det kan betale sig at købe en mikroovn på nettet og hvilke fordele/ulemper der er ved at købe online.

Det er vigtigt for os at pointere i denne sammenhæng, at vi i dette indlæg vil forsøge at forholde os så objektive som muligt.

I dagens Danmark er det blevet enormt let at handle på nettet. At handle på nettet er en metode, der har været anvendt af os danskere i mange år og branchen har derfor været under en enorm udvikling. Der er kommet en hurtig og effektiv levering. Retursystemerne fungerer, i de fleste tilfælde, upåklageligt og selve købsprocessen er nem, hurtig og overskuelig. Alt dette kan i sikkert genkende som forbrugere, men hvilke fordele er der rent faktisk ved at købe en mikroovn online kontra i den fysiske butik?

Fordele & Ulemper v. køb af en mikroovn online

Til at besvare det spørgsmål har vi valg at opstille nogle fordele og ulemper ved online køb af en mikroovn:

Fordele:

  • Større udvalg
    På langt de fleste hjemmesider, i hvert fald når vi snakker mikroovn, er der et større udvalg end man vil kunne finde i den fysiske butik.
  • Større chance for at få rabat
    Webshops kan oftest holde priserne nede, hvilket skyldes effektiv lagerstyring og dermed lave lageromkostninger. Lave lønomkostninger, da en webshop selvsagt ikke kræver nær så meget personale som en fysisk butik. Derudover konkurrere hjemmesiderne oftest internt om, at have markedets bedste pris. De skriver ofte ”pris garanti” på deres hjemmeside, hvilket gør at du som kunne hurtigt og nemt kan finde den billigst mikroovn på markedet ved blot at besøge få hjemmesider.
  • Nemt og hurtigt
    Som det er nævnt tidligere så er online branchen blevet effektiviseret i en sådan grad, at man får sin mikroovn leveret hurtigt samtidig med at man slipper for at gå ned i den fysiske butik.
  • Man er ikke afhængig af åbningstider
    I forlængelse af punktet ovenstående punkt, så er man som kunde heller ikke bundet af en åbningstid, men man kan handle når det passer ind i dagligdagen. På den måde sikrer man, at man får taget sig tid til at vælge det produkt der passer en.

 

Ulemper:

  • Personlig service & vejledning
    Selvom flere og flere hjemmesider tilbyder en chat, så får du stadig ikke den personlige service som, når man handler i en fysisk butik. Dette betyder også, at du ikke længere skal betale der ”ekstra” for denne service.
  • Man støtter ikke lokalområdet
    Det er svært at støtte lokalt, da de fleste webshops dækker hele landet og derved støtter man ikke den lokale elektronik forretning, hvis man køber en mikroovn online.
  • Ikke mulighed for at ”afprøve” produktet
    Du har som forbruger ikke mulighed for at afprøve produktet. Ikke at butikkerne tillader, at man kommer og varmer sin mad, men man har som forbruger ikke mulighed for at mærke/føle materialet som en mikroovn er består af.
  • Du kan ikke se den præcise farve – billederne kan være uskarpe
    Selvom hjemmesiderne i dag er meget professionelle, så er det ikke altid at billedkvaliteten på det enkelte produkt er 100% skarp hver gang. Dette undgås ved at handle i en fysisk butik.

Alt i alt er vores personlige oplevelse og anbefaling, at handle online medmindre, at man har et stort behov for den personlige vejledning. En problemstilling vi her på siden forsøger at imødekomme.
Råddet herfra mp derfor lyde således: Køb online, hvis du er ude et stort udvalg til den laveste pris, når det passer dig.

Skriv en kommentar